Scolile trebuie sa isi faca analiza de risc. Planurile de paza ale unitatilor scolare trebuie sa contina analiza de risc la securitatea fizica, anunta Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti.
Tipuri de unitati de invatamant: Gradinite de Stat si Private, Scoli Invatamant Primar, Scoli Invatamant Gimnazial, Licee Tehnologice, Vocationale si Teoretice, Universitati de Stat si Private.
De asemenea, informatiile transmise unitatilor de invatamant, de catre sectia de politie teritoriala, numarul de telefon pentru apelul de urgenta 112, cel alocat protectiei drepturilor copilului si modalitatile de semnalare a unor evenimente, dar si datele de contact ale politistilor cu atributii in acest domeniu trebuie sa fie afisate la avizierul unitatilor de invatamant.
Scolile trebuie sa isi faca analiza de risc
- Obligatie Analiza de Risc
- Evitati amenda de 20 000 de lei! Analiza de Risc!
- Care este profilul unui evaluator de risc la securitatea fizica?
PLAN DE MASURI privind asigurarea climatului de siguranta publica in incinta si zona adiacenta unitatilor de invatamant preuniversitar din municipiul de resedinta, in anul scolar 2021- 2022.
La nivelul INSPECTORATULUI SCOLAR AL MUNICIPIULUI:
1. Planurile de paza trebuie sa contina analiza de risc la securitate fizica, in continutul acestora conceptul de securitate patrimoniala trebuie sa fie delimitat de conceptul care defineste siguranta elevilor cu acceptarea plajelor in care aceste doua concepte interfereaza, iar sistemul tehnic de alarma in cadrul caruia functioneaza subsistemul de televiziune cu circuit inchis va trebui sa respecte cadrul legal si sa beneficieze de analiza de risc care sa-i atribuie caracteristicile de eficienta (mentenanta, monitorizare si interventie) .
Din verificarile efectuate de politie in anul scolar din curs s-a stabilit ca sistemele electronice de securitate sunt licitate si executate fara o evaluare preliminara a eficientei acestora, netinandu-se cont de cadrul legislativ in vigoare. Nici dispozitivul uman de paza nu a fost tratat cu responsabilitatea si profesionalismul cuvenit, invocandu-se prevederile legislative referitoare la beneficiul termenului de gratie. Referitor la acest aspect se impune a se arata ca legiuitorul a stipulat un termen de gratie, in care unitatile cu plan de paza avizat la data intrarii in vigoare a actului normativ pot sa functioneze, o perioada de timp, in baza legislatiei abrogate, insa acest beneficiu al termenului de gratie se pierde atunci cand se modifica documentul si se solicita autoritatilor sa acorde un nou aviz, aviz care nu poate fi acordat decat in baza legislatiei in vigoare, iar legislatia in vigoare impune intocmirea analizei de risc la securitate fizica.
Tot legat de beneficiul termenului de gratie, mai aratam ca unitatile in cauza pentru a putea sa fie aliniate noilor cerinte la 01.01.2015, asa cum prevede imperativ HOTARAREA nr. 361/2014, trebuie sa faca demersurile necesare, respectiv analiza de risc, elaborare plan de paza conform analizei de risc si depunerea documentatiei spre avizare la politie anterior datei de 01.12.2014, astfel incat termenul legal de avizare a planului de paza sa expire cel tarziu la data la care legiuitorul a stabilit ca nu mai opereaza exceptii legislative.
2. Informeaza Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, Directia Generala de Jandarmi a Municipiului Bucuresti a Municipiului Bucuresti si Politia Locala de sector, direct sau prin Inspectoratele Scolare de Sector, cu privire la activitatile organizate in institutiile de invatamant preuniversitar, cu grad ridicat de complexitate, precum si a celor la care se estimeaza participarea unui numar mare de persoane, la telefon/fax (Politie 021.314.15.37, Jandarmerie 021.369.00.60);
3. Transmite operativ catre Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti graficul orar necesar planificarii si sustinerii temelor de pregatire antiinfractionala a elevilor si cadrelor didactice;
4. Informeaza, prin directorii unitatilor de invatamant sau cadre didactice desemnate, Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, apeland Sistemul National Unic pentru Apelul de Urgenta 112, despre producerea unor evenimente de natura sa tulbure ordinea si linistea publica in zona institutiilor de invatamant sau sa puna in pericol securitatea elevilor, a personalului didactic sau a bunurilor apartinand unitatilor scolare, in vederea realizarii unei interventii operative si luarii masurilor legale;
5. Afisarea informatiilor transmise unitatilor de invatamant de catre sectia de politie competenta teritorial pentru a fi postate la avizier, continand: numarul de telefon pentru apelul de urgenta 112 si a celui alocat protectiei drepturilor copilului (la nivel national si teritorial), modalitatile de semnalare a unor evenimente, datele de contact ale politistilor cu atributii in acest domeniu, precum si a subunitatii de politie din care acestia fac parte;
6. Analizeaza oportunitatea pregatirii personalului din subordine si a cadrelor didactice, impreuna cu reprezentantii M.E.N. instruiti ca formatori de catre specialistii olandezi, in cadrul Programului MATRA 06/RM/9/1, utilizand instrumentele de lucru prevazute in Manualul si Ghidul de bune practici privind interventia in sistem integrat pentru prevenirea delincventei juvenile in unitatile de invatamant preuniversitar si zona adiacenta acestora.
7. Asigura organizarea la nivelul fiecarei unitati de invatamant a planificarii si efectuarii cu responsabilitate a serviciului de zi de catre profesorul de serviciu, conform Regulamentului de Ordine Interioara.
8. Dupa actualizarea regulamentelor de ordine interioara, un exemplar al acestuia, va fi transmis de fiecare unitate de invatamant preuniversitar, catre sectia de politie competenta teritorial, pentru valorificare in cursul activitatilor specifice de intarire a climatului de ordine si siguranta in scoli.
Riscul face parte din viata de zi cu zi. Este imposibil sa evitam complet riscul, dar totusi putem incerca sa-l gestionam. Analiza de risc la securitatea fizica a unitatii de invatamant si masurile de securitate sunt vitale pentru siguranta copiilor.
Ce presupune evaluarea riscului la o institutie de invatamant?
Pentru a controla riscurile, trebuiesc identificate amenintarile si vulnerabilitatile ce pot provoca daune si se vor lua masuri rezonabile pentru a preveni vatamarea oamenilor sau a bunurilor. Acest proces este cunoscut sub numele de evaluare a riscurilor la securitatea fizica si este un lucru care vi se solicita de catre legea 333/2003.
Evaluarea riscului la securitatea fizica prin definitia legii nu se refera doar la riscul de sustragere sau vandalizarea a bunurilor scolii. Legea pune pe primul loc siguranta si integritatea vietii omenesti si apoi siguranta bunurilor. Evaluarea de risc trebuie sa fie o examinare atenta a unitatii de invatamant. Este un instrument care ajuta la identificarea si controlarea riscurilor intr-un mod sistematic si prioritizat.
In cadrul unei unitati de invatamant amenintarile sunt variate dar cu ajutorul evaluarii de risc putem minimiza impactul prin implementarea masurilor de securitate astfel incat copiii sa-si desfasoare activitatile scolare in siguranta, iar parintii sa aiba incredere in institutia scolara stiind ca acestia sunt protejati cand nu sunt langa ei!